RAKU Petry Engelke, Anglicko
Počet zobrazení: 3083
Raku dáva veľký priestor kreativite a naozaj akoby sa jej krása rodila priamo v ohni. Na Raku sa môžu použiť ľubovoľné hliny i glazúry bez obmedzenia. V ťažkej redukčnej atmosfére, ktorá nastáva po horení v uzavretom kontajneri, reaguje hlina i glazúry inak, ako by tomu bolo za prítomnosti vzduchu.
Raku Petry Engelke
článok z magazínu Bonsaj a čaj č. 1/2004
Text a foto:
RNDr. Vladimír Ondejčík, RNDr. Alena Ondejčíková
Bonsai Slovakia, Nitra, Čajovňa dobrých ľudí, Nitra
RAKU A JAPONSKÝ ČAJOVÝ OBRAD
Zvláštna keramická technika Raku sa pôvodne vyvinula v 16. storočí v Japonsku vďaka tomu, že vládnuca vojenská šľachta našla záľubu v jednoduchosti klasického čajového obradu.
Čajový majster Sen Nó Rikjú doň vnášal nevtiera-vú a tlmenú prirodzenosť, čo sa odrazilo i vo výbere jednoduchých zemitých a originálnych čajových misiek, ktoré sa začali vyrábať touto svojskou technikou.
Prvú čajovú misku Raku vyrobil v Kyóte majster Čodžira podľa učenia a základných princípov čajového obradu, ktorými bola Wa - harmónia, Kei - úcta, Sei - čistota a Džaku - pokoj.
JEDINEČNOSŤ RAKU
I dnes sa teší Raku veľkej obľube nielen v Japonsku, ale aj v našom západnom svete. Tradičné Raku sa používalo na podávanie a pitie zeleného čaju Matča pri klasickom čajovom obrade, ktoré bolo podmienené pomerne nízkou teplotou vody, pretože keramika vyrobená touto technikou, je porézna, krehká a dnes sa používa predovšetkým na dekoratívne účely. Napriek tomu má Raku mnoho nadšených obdivovateľov. Každý kus je originál a nikdy sa nedá zopakovať presne výrobný proces tak, aby sa dosiahol rovnaký efekt. Raku si vyžaduje prísne intuitívny prístup, fortieľ a chuť experimentovať i riskovať. Vznikajú tak diela s vlastnou dušou i výpoveďou.
MNOHO CIEST K DOKONALOSTI
Raku dáva veľký priestor kreativite a naozaj akoby sa jej krása rodila priamo v ohni. Na Raku sa môžu použiť ľubovoľné hliny i glazúry bez obmedzenia.
V ťažkej redukčnej atmosfére, ktorá nastáva po horení v uzavretom kontajneri, reaguje hlina i glazúry inak, ako by tomu bolo za prítomnosti vzduchu. V povrchovej kresbe vystúpia kovy, ktoré sa rozžiaria a rozohrajú mnohými farbami, takže čierna zadymená farba neoglazovanej hliny sa dostáva do zaujímavého kontrastu s výraznou kovovou štruktúrou glazúry.
Po vyňatí misiek z redukčnej atmosféry sa chladia a umývajú vo vode. Až po dôkladnom vydrhnutí kefkami sa ukáže ich pravá krása či prípadný neúspech diela. Ten môže byť zapríčinený mnohými drobnými chybičkami v procese výroby Raku.
Dnes už existuje mnoho ciest a spôsobov výroby keramiky Raku. Jednu z nich vám ukáže Petra Engelke.
PETRA ENGELKE TOMLINSON
Petra Engelke sa narodila v Nemecku a študovala na Univerzite v Essene umenie, textilný dizajn a keramiku. Dnes žije po boku slávneho bonsajového majstra Harry Tomlinsona v Anglicku neďaleko Nottinghamu a výrobe keramiky sa venuje profesionálne.
Raku je jej srdcovou záležitosťou, pretože sa zhoduje s jej priamou, živelnou a veľmi prirodzenou povahou.
Často žartom tvrdí, že Harry sa za-miloval do jej bonsajových misiek a bolo lacnejšie sa s ňou oženiť, ako si misky kupovať. Pravdou je, že Harry Tomlinson nie je jediný obdivovateľ keramiky svojej manželky. Petra sa s úspechom zúčastnila mnohých výstav v rodnom Nemecku, Holandsku a Taliansku a jej misky sa predávajú aj v USA a Austrálii.
© Magazín BONSAJ A ČAJ